Bedrijfsgroei

5 tips voor marketing in minder tijd

tips marketing in minder tijd

Bloggen, social media posts, netwerken en nog veel meer acties die bijdragen aan jouw zichtbaarheid. Het is allemaal een onderdeel van je marketingplan. Maar hoe vind je daar tijd voor als je al helemaal vol zit met werk voor klanten én een druk privéleven hebt. In dit blog deel ik 5 tips met je die ervoor zorgen dat deze acties jou minder tijd gaan kosten.

Tip 1. Zorg voor een helder doel

Ga niet bloggen om het bloggen. Ga niet op social media om maar zichtbaar te zijn. Bedenk goed welk doel je acties hebben. Wil je via Google meer gevonden worden, dan is bloggen heel belangrijk. Gaat het je om je netwerk warm houden, dan kan social media en/of een e-maillijst opbouwen een goede manier zijn. Wil je een combinatie van die twee, bouw dan via meerdere wegen iets op. Maar onthoud dat je niet alles tegelijk hoeft te doen.

Kijk naar jouw doel en bepaal aan de hand daarvan welke stappen je daarvoor wilt zetten op het gebied van marketing.

Tip 2. Bepaal hoe vaak je wilt bloggen, posten en netwerken

Bedenk voor jezelf hoe vaak jij bepaalde acties wilt doen. Er is geen goed of fout. Je kunt beter 1 keer per maand een goed blog schrijven bijvoorbeeld dan 4 keer per maand snel afraffelen omdat je vind dat je iets moet plaatsen.

Ook naar netwerkmeetings gaan kan heel waardevol zijn. Alleen niet iedereen vind het fijn om wekelijks naar zo’n bijeenkomst te gaan. Bovendien is niet iedere netwerkbijeenkomst geschikt voor jouw doel. Bekijk daarom goed wat je eruit wilt halen en hoe vaak jij per maand naar een netwerkbijeenkomst wilt gaan.

Weet je nog niet zo goed wat past, kies er dan voor om de eerste tijd diverse netwerken te bezoeken zodat je ontdekt wat bij je past.

Tip 3. Noteer gedurende de week wat je wilt delen

Een blog of social media post schrijven voelt voor veel ondernemers als een groot ding. Wat moet ik nu weer verzinnen?

Maar eigenlijk schrijven jouw posts zich vanzelf gedurende de week. Het kunnen verhalen zijn van klanten, vragen die je veel krijgt of iets wat je meemaakt met je kinderen. Zo schreef ik eens een post over mijn dochter die besloot dat ze mijn bedrijf over wil nemen als ze later groot is. Dat is mijn best bekeken post en de reacties waren ook erg leuk.

Leer jezelf aan om inspiratie die opkomt te noteren. Je kan er een speciaal boekje voor gebruiken of het in je telefoonnotities zetten bijvoorbeeld. En als je dan een post wilt plaatsen, kun je daar doorheen scrollen voor wat inspiratie. Superfijn!

Tip 4. Schrijf kladversies

Op het moment dat je inspiratie hebt, bedenk je misschien wel 6 verschillende berichten. Die plaats je natuurlijk niet op 1 dag. Je kunt posts inplannen, maar wat ik vaak terugkrijg is dat je daardoor een bepaalde spontaniteit mist.

Bovendien heb je soms wel iets van inspiratie, maar nog niet helemaal de juiste woorden. Of heb je juist wel de juiste woorden, maar past het niet in je marketingplan om dat die dag al te plaatsen.

Schrijf bij jouw inspiratienotities ook alvast (een deel van) je post als het in je opkomt. Zo bouw je een mooi voorraadje op.

Op momenten dat je een boodschap wilt brengen, maar even niet weet hoe je het moet verwoorden kan zo’n halve post net je redding zijn.

Tip 5. Laat perfectionisme los

Perfectionisme zorgt ervoor dat je goed naar details kijkt. Maar het zorgt er ook vaak voor dat je dingen uitstelt. Been there, done that!

Berichten die je plaatst zijn niet in beton gegoten. Als je een blog schrijft en online zet, mag je die altijd nog even verbeteren/aanpassen. Plaats je een bericht op social media die het niet goed doet qua bereik en reacties, dan probeer je het gewoon opnieuw met een andere post.

En bedenk ook dat heel veel mensen stille volgers zijn. Ze lezen je posts, maar reageren er niet op. Zonder dat je het doorhebt kan jouw bericht iemand raken die jouw tip net even nodig had. En die let niet op een zinnetje die net niet lekker loopt of een d/t foutje bevat.

Welke kleine stap ga jij vandaag zetten?

Kijk eens welke kleine stap jij vandaag kunt zetten als het gaat om je marketingacties. Het hoeft niet allemaal in één keer. Maak een plan van aanpak, deel het op in kleine stappen en plan ze in. Als je elke dag een klein stapje zet, dan heb je over een maand toch zo’n 20 stappen gezet (weekend reken ik voor het gemak even niet mee).

Wil je even sparren over jouw plan? Neem dan gerust contact met me op.

Winkelmand 0

You cannot copy content of this page