Productiviteit

3 tips om door te pakken als je planning door de war geschopt wordt

Heb je een hele mooie planning gemaakt, zijn je kinderen ziek thuis! Of je koelkast is kapot en je moet als een speer een nieuwe gaan regelen. Je kan zakelijk nog zo’n mooie planning maken, soms komt er privé iets tussendoor dat voorrang moet krijgen. En om te voorkomen dat jij jezelf over de kop gaat werken als dit gebeurt, deel ik graag deze 3 tips met je.

Neem afstand van je planning

Als je in een ‘’panieksituatie’’ zit, dan ga je automatisch in een overlevingsstand. Ook wel bekend als oogkleppen op en gaan. Je kan alleen beter even afstand nemen. Neem een moment – het hoeft maar een paar minuten te zijn – om opnieuw te kijken naar wat er nu ook alweer op je planning stond. Doe een snelle scan van wat je had liggen en wat erbij is gekomen. Stel opnieuw je prioriteiten. En doe dit niet alleen voor deze dag, maar kijk meteen of het nodig is om alvast wat meer ruimte te scheppen de rest van de week. Dan heb je wat tijd om alsnog zaken op te pakken die vandaag misschien niet lukken.

Een handige tool om snel bij te sturen in je planning is de KIES Flowchart welke je gratis kunt downloaden.

Kijk naar wat er wél kan

Jij hebt vast ook dat je enorm kan balen van dingen die niet gelukt zijn. Dat begrijp ik. Het is ook vervelend als je hele planning overhoop ligt door iets waar jij niks aan kan doen. Je voelt je machteloos. Maar je bént niet machteloos. Stap bewust uit dit gevoel en stap in je leiderschap. Kijk naar wat er wél kan.

Stel dat je had bedacht om de ochtend aan je website te werken. Daar heb je concentratie bij nodig en het is iets wat niet aan een bepaalde datum gekoppeld is. Grote kans dat je die hele actie als eerste doorschuift. Maar je kan er ook voor kiezen om alvast een begin te maken. Misschien kun je alvast een product aanmaken achter de schermen. Of kun je alvast een stukje tekst schrijven in Word. Welke kleine stap kun je vandaag zetten?

Zorg voor jezelf en je humeur

‘’Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen’’ zei Bassie altijd. En hij had gelijk. Natuurlijk hoef je niet altijd vrolijk te zijn. Je mag soms best even balen van dingen. En je hoeft ook niet altijd positief te zijn. Maar zorg voor jezelf. Als je merkt dat het even teveel is, maak dan een korte wandeling of neem een kop koffie of thee.

Door tip 1 en 2 op te pakken creëer je ook meer rust en heeft het omgooien van je planning minder effect op je humeur. Andersom kan er door eerst je humeur op te krikken meer rust ontstaan in je planning. Het is een wisselwerking.

En of het nu gaat om die kids die ziek thuis zijn, de koelkast die stuk is of toch die ene klant die weer lastminute iets van je wil.. omgaan met de situatie is met een goed humeur altijd fijner.

Winkelmand 0

You cannot copy content of this page